خانه تکانی آشپزخانه را از کجا شروع کنیم

آشپزخانه قلب خانه است و نظافت آن نیز به سبب جایگاه مهم‌اش بسیار اهمیت دارد. خانه تکانی و تمیز کردن آشپزخانه معمولا کاری مشکل است که این مشکل بودن به دلیل فعالیت‌های انجام شده و تعدد وسایل قرار گرفته در آن می‌باشد. از این رو بهتر است خانه تکانی آشپزخانه را با اصول و روش‌هایی مشخص پیش برد تا دچار کمترین مشکل و سختی شد.

 

اولین مرحله، دور انداختن

 

اولین مرحله، دور انداختن

 

اولین مرحله برای تمیز کردن و خانه تکانی آشپزخانه دور انداختن هرچیز غیر ضرور و فاسد شده است. تمامی مواد غذایی ماند و تاریخ مصرف گذشته که در یخچال و کابینت‌ها قرار گرفته اگر دور انداخته نشوند موجب آلودگی و کثیفی در محل نگه‌داری خود می‌شوند، بنابراین قبل از شروع تمیزکاری باید آن‌ها را از آشپزخانه دور کرد. همچنین وسایلی که دیگر نیازی به آن‌ها ندارید یا به علت خرابی دیگر کارکردی ندارند را نیزباید دور انداخت تا کابینت‌ها را اشغال نکنند.

 

وسائل بزرگتر رو تمیز کنید!

 

تمیز کردن آشپزخانه

 

برای شروع تمیزکاری بهتر است با نظافت وسائل بزرگتر مانند یخچال، ماشین لباس‌شویی، ماشین ظرف شویی و سایر اقلام مشابه در آشپزخانه، اقدام به شروع این کار کنید. در ابتدا با خارج کردن این وسائل از جای خود و تمیز کردن محل قرارگیری آن‌ها، خود وسائل را تمیز کنید. توجه داشته باشید بیشتر این وسائل برقی بوده و باید از حداکثر آب برای نظافت آن‌ها استفاده نمود. همچنین با استفاده از شوینده‌هایی خاص می‌توان محیط داخلی آن‌ها را از هر آلودگی دور کرد. بعد از اتمام تمیز کردن وسائل را در جای خود قرار داده تا در روند خانه تکانی آشپزخانه مزاحمتی برای شما ایجاد نکنند.

 

وقت خالی کردن کابینت‌هاست!

 

اولین مرحله، دور انداختن

 

کابینت‌ها بیشترین محیط را دی یک آشپزخانه به خود اختصاص می‌دهند و محل نگه‌داری وسائل و مواد غذایی مختلفی نیز هستند؛ از این جهت تمیز کردن آن‌ها بسیار مهم بوده و به سلامت محتوایات قرار گرفته در داخل کابینت نیز کمک می‌کند. برای تمیز کردن کابینت‌ها می‌بایست ابتدا تمامی وسائل قرار گرفته در آن را خارج کرده و در محیطی تمیز و به دور از آلودگی قرار داد. هر کابینت با هر جنس و متریالی به یک شیوه تمیز می‌شود. بدنه کابینت‌ها عموما از جنس چوب MDF بوده و تمیز کردن آن با استفاده از کمی مایع ظرفشویی و آب گرم امکان پذیر است. در صورتی که بدنه کابینت شما از جنس فلز باشد نیز می‌توانید از همان محلول ذکر شده برای MDF نیز استفاده کنید.

شست وشوی سطح رویی کابینت در صورتی که از متریالی متفاوت باشد، شیوه‌ای متفاوت نیز خواهد داشت. به طور مثال برای تمیز کردن کانترهای کورین به دلیل آن که این مدل کانتر سطحی یکپارچه داشته و قابل نفوذ نیست، کاری بسیار آسان بوده و با استفاده از کمی آب گرم و دستمالی نرم تمیز خواهد شد. برای تمیز کردن لکه‌های قدیمی بر روی کانتر کورین نیز می‌توان از کمی مواد تمیزکننده غیر سایشی استفاده کرد تا ظاهر کانتر نیز از بین نرود.

یکی دیگر از کانترهایی که این روزها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، کانتر پرسلان است. این متریال از سرامیک فشرده ساخته شده که مانند کورین سطحی یکپارچه و بدون نفوذ دارد. تمیزی آسان این کانتر یکی از نقاط قوت آن بوده و به راحتی می‌توان با کمی اسپری محلول آب و مایع طرفشویی و یا سرکه رقیق شده قدیمی‌ترین لکه‌ها را از سطح آن زدود. کانتر کوارتز نیز از جمله کانترهای سنگی است که به جهت زیبایی خاص‌اش بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نظافت این نوع کانتر از محلول‌های ذکر شده می‌توان استفاده کرد. همچنین برای ازبین بردن لکه‌های قدیمی نیز می‌توان از تمیزکننده سطوح شیشه‌ای استفاده کرد.

 

از شست و شو ظرف و ظروف تا کف آشپزخانه!

 

اولین مرحله، دور انداختن

 

بعد از تمیز کردن کابینت‌ها؛ نوبت تمیز کردن سطوح، ظروف و سایر وسائل کوچکتر است. سطوح را بهتر است در آخرین مرحله و قبل از چینش وسائل انجام دهید. در ابتدا بهتر است به سراغ تمیز کردن ظروف بروید، در مرحله اول آن‌ها دست بندی کنید و هر جنس ظرف را جدا از جنس دیگر قرار دهید زیرا روش شست و شوی هر یک با هم متفاوت خواهد بود؛ به طور مثال برای تمیز کردن ظروف شیشه‌ای از مایع سفید کننده، ظروف چینی از پودر لباسشویی و آب گرم و ظروف سفالی استفاده از یک دستمال نمدار مناسب است. پس از ظرف‌ها به سراغ سایر وسائل آشپزخانه مانند سرخ‌کن، پلوپز، غذاساز، آبمیوه گیری و... بروید و هر یک با توجه به شرایط و ویژگی‌هایش پاکیزه کنید. در مرحله آخر کف و دیواری‌های آشپرخانه را نظافت کنید. برای تمیز کردن سطوح سرامیکی، کاشی و سنگ می‌توان از شوینده‌های شیمیایی وخصوص این سطوح و یا محلول سرکه و آب استفاده کرد.

 

وسایل را به جای اول برگردانیم اما با ترکیبی جدید!

 

تمیز کردن آشپزخانه

 

مرحله آخر نوبت قرار دادن تمامی وسائل در سر جای خود است. بهتر است روشی متفاوت برا چیدمان وسائل در کابینت‌ها در نظر بگیرید و آن‌ها را با نظم بیشتری در کابینت قرار دهید. به طور مثال می‌توانید وسائلی را که کمتر استفاده ‌می‌کنید در انتهای کابینت و وسائل پر استفاده را در جلو آن قرار دهید و یا در قسمت ادویه ها و حبوبات با استفاده از کشوها و یا جعبه‌هایی تقسیم کننده دسترسی به آن ها را برای خود آسان‌تر کنید. همچنین می‌توان وسائل غیر ضرور را در کابینت‌ها و دور از چشم قرار داد تا علاوه بر شلوغ نشان ندادن محیط آشپزخانه، زیبایی کانتر نیز قابل مشاهده باشد.

تمیز کردن اشپزخانه نیاز به صبر و حوصله بسیار یدارد زیرا تعداد وسائل بسیار بوده و فعالیت‌های رخ داده در این محیط نیز با آلودگی‌های مختلفی همراه است. بنابراین داشتن یک برنامه مشخص که شیوه‌های مختلف تمیز کردن آشپزخانه و محتویات آن را به شما نشان دهد، بسیار کمک کننده خواهد بود.

دیدگاه ها

ارسال نظر شما با موفقیت انجام شد
نام و نظر خود را وارد کنید
گروه تولیدی ایلکا