نکات و توصیه هایی در طراحی آشپزخانه جزیره ای

طراحی یک آشپزخانه بسیار پیچیده و دشوار است و چگونگی طراحی یك جزیره برای مالكان خانه‌ها امری چالش‌برانگیز و گیج‌كننده می باشد. جزیره اغلب در مرکز آشپزخانه قرار می گیرد و اهداف بسیاری دارد. اگر تصمیم دارید تا مجددا آشپزخانه خود را بازسازی کنید، این ویژگی ها، مشخصات طراحی و توصیه های برنامه ریزی را در نظر بگیرید.

آیا آشپزخانه شما می تواند یک جزیره داشته باشد؟

 

آشپزخانه جزیره ای

 

در بیشتر طراحی ها و دکوراسیون آشپزخانه به راحتی می توان یک جزیره را در آن جای داد ، اما در بعضی از آنها، مانند آشپزخانه های باریک، فضای کافی برای نصب جزیره وجود ندارد. در برخی از طراحی ها، ممکن است محل قرار گرفتن جزیره در مسیر رفت و آمد باشد، درحالیکه شما باید به آسانی بتوانید به تمام مناطق اصلی آشپزخانه ( مانند سینک ظرف شویی، یخچال و اجاق گاز) بدون هیچ مانعی رفت و آمد کنید. و گاهی اوقات، اگر در آشپزخانه فضای کافی باشد، طراح می تواند یک شبه جزیره با سطح منطقه ای بهتر و صندلی های بیشتر، در اختیار شما قرار بدهد. بر طبق استاندارد بین المللی، حداقل فاصله بین یک جزیره و کابینت های محیطی و لوازم آن باید 42 اینچ باشد.

کوین ریتور طراح آشپزخانه معتقد است که "نسبت یک جزیره به نسبت کل آشپزخانه، مهمترین ویژگی آن است." به این معنا که فضای آشپزخانه و اطراف جزیره باید کاملا راحت باشد.

کاربرد جزیره آشپزخانه

 

آشپزخانه جزیره ای

 

قبل از هر چیز، تصمیم بگیرید که چه نوع جزیره و با چه کاربردی می خواهید. جزیره علاوه بر اینکه در بسیاری از آشپزخانه ها، گزینه ای کاربردی و ضروری است، اگر در جای مناسب مورد استفاده قرار گیرد می تواند جلوه ای شیک و امروزی به آشپزخانه منزلتان ببخشد. اگر بخواهید که یک جزیره با تمام امکانات داشته باشید، فراموش نکنید که خطوط گاز، برق و لوله کشی ممکن است به هزینه های نهایی طراحی آشپزخانه شما افزوده شود.

پخت و پز: اگر می خواهید بر روی جزیره ، اجاق گاز رومیزی قرار دهید، پس باید فضای كافی برای نصب هواكش و یا هود را نیز در نظر بگیرید.

میز غذا خوری : اگر تصمیم دارید تا از جزیره به عنوان میز غذا خوری نیز استفاده کنید، پس به یک سطح بزرگ و یکنواخت و همچنین به یک ماشین ظرفشویی در زیر جزیره نیاز دارید.  

تفریح : جزیره می تواند مکان مناسبی برای غذا خوردن و دور همی های دوستانه و خانوادگی باشد. بنابراین باید بر روی سطح صفحه کابینت آشپزخانه و نشیمن جزیره دقت و تاکید بیشتری داشته باشید.

آیا جزیره آشپزخانه یک فرصت طلایی است؟

 

آشپزخانه جزیره ای

 

هیچ قانونی مستلزم به مستطیل بودن جزیره نیست. شما می توانید شکل جزیره ی خود را مطابق با فضای آشپزخانه و نیازهای خود و یا فقط برای ایجاد یک نقطه کانونی چشمگیر طراحی و انتخاب کنید. جزایر گرد، L شکل و T شکل برخی از انواع مختلف جایگزین های معمول برای جزیره های  مستطیلی می باشند.

جزایر مستقل مانند میز و صندلی، اغلب در آشپزخانه های کوچک استفاده می شوند تا فضای بهتری برای استفاده از آشپزخانه ایجاد کنند. آنها معمولا به صورت سفارشی ساخته می شوند و می توانند شامل هر نوع کاربردی در جزیره، شامل نشیمن، لوازم جانبی، ذخیره سازی باشند.

نورپردازی مناسب، یکی از نکات ضروری در هنگام طراحی و نصب جزیره است. به یاد داشته باشید که نورپردازی جزیره ی آشپزخانه جدا از نورپردازی کل آشپزخانه می باشد. زیرا اپن جزیره یکی از فضاهای اصلی آشپزخانه محسوب می شود و افراد خانواده برای میان وعده، چت و حتی سرگرمی در دور اپن جزیره ی آشپزخانه جمع می شوند. بنابراین لازم است که نورپردازی بالای جزیره کاربردی و اصولی باشد. نورپردازی در طراحی هر فضایی بسیار مهم است، اما در آشپزخانه، نورپردازی بالای جزیره بدلیل درخشش، زیبایی و کارایی بیشتر امری مهم و اجتناب ناپذیر می باشد. حتی اگر آشپزخانه شما از یک نورپردازی خوب و کامل برخوردار باشد، باز هم لازم است که در بالای جزیره ی آشپزخانه خود، چراغ های اضافی مانند یک آویز زیبا نصب کنید.

کوین ریتر، طراح کابینت آشپزخانه می گوید: " جزیره یک فرصت طلایی برای طراحی تضادهای جسورانه و دکور های غیر منتظره می باشد.

بدنه و پایه ی جزیره محل خوبی برای شروع است. نصب جزیره ای با بدنه و پایه های چوب تیره در برابر آشپزخانه ای پر از نور و رنگ های روشن و خنثی بسیار زیبا و چشگیر است و در همان نگاه اول چشم ها را به خود خیره می کند.

ویژگی های جزیره

 

آشپزخانه جزیره ای

 

کانتر آشپزخانه می تواند هم کاربردی باشد و هم از آن به عنوان دکور بهره برد. در موقع آشپزی می توانید از آن برای آماده سازی مواد غذایی استفاده کنید و اگر کانتر بزرگ باشد می توان از آن نیز به عنوان میز غذا خوری بهره برد. کانتر آشپزخانه در تماس مستقیم با آب و مواد غذایی است، بنابراین باید کیفیت متریالی که قرار است بر کانتر قرار داده شود، مورد توجه قرار بگیرد. سوای رنگ و طرح کانتر که باید نظر صاحبخانه را جلب کند، مساله جنس ماده ای که بکار گرفته می شود و تا مدت ها جلوی چشم خود نمایی می کند هم از اهمیت زیادی برخوردار است. کانتر آشپزخانه از قسمتهای مهم فضای داخلی آشپزخانه بدلیل کاربرد بالا می باشد و لذا باید زیبا و مستحکم باشد. سنگ از مقاوم ترین مصالح موجود برای دکوراسیون داخلی است که علاوه بر زیبایی، دوام آن نیز بر ارزشش می افزاید. کانتر های چوبی در بین افراد بسیار محبوب هستند، در حالی که سنگ مرمر اغلب یک انتخاب برتر است. شما مجبور نیستید یک نوع متریال را برای صفحه کابینت و کانتر جزیره  انتخاب کنید. بسیاری از صاحب خانه ها، از متریال های مختلف مانند سنگ گرانیت و چوب را در صفحه کابینت و کانتر جزیره در کنار هم استفاده می کنند.

تعمیر و نگهداری صفحه کابینت نیز خیلی مهم است. سنگ های متخلخل مانند گرانیت یا سنگ مرمر برای حفظ ایمنی مواد غذایی و نگهداری زیبایی شناسی نیاز به نگهداری روزمره و مهر و موم دارند، در حالی که سطوح دیگر مانند سنگ کورین و کوارتز غیر متخلخل، به مهر و موم نیاز ندارند و نگه داری از آنها بسیار راحت است.

یکی دیگر از ویژگی های جزیره، قفسه بندی باز در بدنه ی جزیره می باشد. این قفسه های باز، مکان مناسبی برای نگه داری اقلامی مانند کتاب آشپزی، ظروف غذا، و یا حتی ظرف غذای روزمره می باشند. 

 گروه تولیدی ایلکا در صنعت اجرای دکوراسیون با سنگ طبیعی (گرانیت) و مصنوعی( سنگ کوارتز و سنگ کورین) و در زمینه ی کانترتاپ آشپزخانه، کانترهای اداری، هتل ، بهداشتی وصفحه کابینت آشپزخانه فعالیت دارد. اگر قصد خرید دارید، می توانید با مشاورین خود در گروه تولیدی ایلکا در تماس باشید.

 

دیدگاه ها

ارسال نظر شما با موفقیت انجام شد
نام و نظر خود را وارد کنید
گروه تولیدی ایلکا