سه قانون مهم از اصول طراحی آشپزخانه

طراحی عالی آشپزخانه طرحی است که متناسب با خانه، نیازها و خواسته های خاص شما اجرا شود. در حال برنامه ریزی برای طراحی آشپزخانه جدید خود هستید اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟

آشپزخانه جایی است که جادو اتفاق می افتد. در آنجا ما فقط آشپزی نمی کنیم ، بلکه در آنجا ساعاتی از روز و شب را برای صرف غذا با خانواده، دوستان دور هم جمع می شویم و اوقات خوشی را در کنار هم می گذرانیم. بنابراین با توجه به اهمیت آن، آشپزخانه باید متناسب با نیازهای خاص شما طراحی و ساخته شود. درک اساسی از اصول طراحی آشپزخانه به شما کمک می کند تا درباره فضای خود تصمیماتی بگیرید که هم هنرمندانه و هم کاربردی باشند.

 

اصول طراحی آشپزخانه

 

اصول طراحی آشپزخانه

هنگام طراحی آشپزخانه جدید، بسیاری از عناصر مختلف باید در یک مجموعه واحد جمع شوند. کابینت ها، وسایل خانگی، دیوار، صفحات کابینت پیشخوان، کفپوش ها و وسایل تزئینی همه رنگ ها، بافت ها و فرم های خاص خود را دارند. به طور خلاصه، آنها عناصر طراحی را می سازند و اصول طراحی آشپزخانه به شما کمک می کند تا از این عناصر به بهترین شکل استفاده کنید.

 

اصول طراحی کابینت آشپزخانه

 

به عنوان مثال، عنصر رنگ را در نظر بگیرید. شما در هنگام طراحی کابینت آشپزخانه نه تنها باید رنگ کابینت های خود را ( تک رنگ یا کابینت دو رنگ ؟) ، رنگ سنگ اپن آشپزخانه را (روشن یا تیره؟ طرح دار یا ساده؟) و غیره در نظر بگیرید ، بلکه لازم است که مطمئن شوید که آیا همه رنگها به طور کلی با هم به خوبی کار می کنند یا خیر. با درک صحیح اصول طراحی آشپزخانه ، آماده خواهید بود تا همه قطعات مختلف را به شکلی زیبا و مناسب با فضای خود کنار هم قرار دهید.

در این مطلب از ایلکا در مورد اصول اساسی طراحی داخلی صحبت خواهیم کرد که شامل موارد زیر است:

 

1.تعادل و تقارن دیداری

2.نقاط کانونی

3.مقیاس و نسبت

 

پیشخوان آشپزخانه

 

 

1.اصل اول ایجاد تعادل و تقارن دیداری

آیا تا به حال شده به اتاقی وارد شوید و فوراً احساس کنید که چیزی در آنجا کم است ؟ شاید در یک مکان،  فضای خالی زیادی وجود داشته باشد، در حالی که یک تلویزیون و مبل بزرگ بر بقیه فضا حاکم است. وقتی از بودن در یک مکان حس خوبی ندارید، مطمئن باشید که یکی از دلایل مهم آن نبود تعادل در فضا می باشد.

شاید بپرسید عدم تعادل چیست؟ باید بگویم عدم تعادل به این معناست که سنگینی فضا در یک طرف نسبت به طرف دیگر بیشتر است و از نظر بصری هیچ سازگاری به چشم نمی خورد. اگر در فضایی اصل مهم تعادل از اصول طراحی آشپزخانه اجرا شود، مسلما شما احساس خوب آرامش و امنیت را تمام وجودتان درک خواهید کرد.

 

اصول طراحی آشپزخانه

 

خوب برای ایجاد تعادل در اتاق بهتر است از مرکز آن شروع کنید. این نقطه مرکزی می تواند وسط دیوار یا کف اتاق باشد. سپس تقارن را حول این نقطه مرکزی ایجاد کنید. به یاد داشته باشید تقارن به ایجاد احساس هماهنگی و آرامش در فضا کمک می کند. اما لازم نیست این تقارن مانند آینه باشد بلکه باید عناصر به گونه ای در آشپزخانه چیده شوند که از نظر بصری بسیار زیبا و چشم نواز به نظر بیایند.

 

اصول مهم طراحی آشپزخانه

 

در اینجا طراحی کابینت آشپزخانه و اپن جزیره تعادل را رعایت کرده اند و با نورپردازی مناسب بسیار زیبا به نظر می رسند.

 

 

این مطلب را از دست ندهید: 10 ایده ی مدرن نورپردازی در آشپزخانه زیبا و لاکچری

 

2. اصل دوم ایجاد نقطه کانونی

نقاط کانونی اشیا یا محدوده ای از فضا هستند که بلافاصله توجه بیننده را به سوی جلب می کنند. نقطه کانونی در یک اتاق نشیمن می تواند شامل شومینه، تلویزیون، یک اثر بزرگ هنری یا یک حتی یک کاناپه با طراحی متفاوت به رنگ جیغ باشد. و اما آشپزخانه، رایج ترین نقاط کانونی  شامل اجاق گاز، کاشی بین کابینتی و هود می شود، البته که یک سینک ظرفشویی، جزیره اپن آشپزخانه یا یک پنجره را نیز می توان به عنوان نقطه کانونی آشپزخانه نام برد. سایر عناصر با  نقطه کانونی رقابت نمی کنند بلکه آن را تکمیل می کنند. اگرچه در آشپزخانه ممکن است چندین نقطه کانونی داشته و از زیبایی آن بهره مند شویم.

 

اصول طراحی آشپزخانه

 

در تصویر بالا، استفاده جسورانه از کنتراست بین رنگ سیاه و سفید باعث شده تا جذابیت کابینت هود کاملا به چشم بیاید. بدون رعایت نقطه کانونی از اصول طراحی آشپزخانه، آنها اصلا زیبا به نظر نمی رسند.

 

طراحی آشپزخانه

 

3. اصل سوم تناسب و قیاس

خوب اصل سوم تناسب و قیاس، به این معناست که سایز عناصر موجود در آشپزخانه باید با ابعاد فضا همخوانی داشته باشد. رعایت تناسب و قیاس در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مهم است و هر عنصر و وسیله ای که در فضا قرار می گیرد باید با محیط اطراف خود متناسب بوده و از لحاظ اندازه و سایز برای اتاق بزرگ و یا کوچک نباشد.

 

 

اجاق گاز بزرگ و حرفه ای، جزیره ای زیبا و کابینت هایی متناسب با اصول طراحی کابینت آشپزخانه می تواند آشپزخانه رویایی شما را تشکیل بدهد. حال اگر جزیره آشپزخانه مزاحم شما برای رفت و آمد به آشپزخانه است مطمئنا قانون سایز و تناسب را رعایت نکرده اید. نصب اپن جزیره بزرگ یا یک لوستر با شاخه های زیاد انتخاب خوبی برای یک آشپزخانه کوچک نمی باشد و در عین ظرافت و زیبایی در آنجا اصلا شیک و مناسب دیده نمی شود.

 

دیدگاه ها

ارسال نظر شما با موفقیت انجام شد
نام و نظر خود را وارد کنید
گروه تولیدی ایلکا