نکات کلیدی و مهم در نورپردازی آشپزخانه ها

نورپردازی آشپزخانه یکی از گزینه های فوق العاده مهم در طراحی دکوراسیون داخلی خانه است. آشپزخانه‌ها قلب یک‌خانه به‌حساب می‌آیند که علاوه بر پخت‌وپز می‌توانند برای فعالیت‌های مختلفی مورداستفاده قرار بگیرند. آشپزخانه ‌ها درواقع همانند محیط‌های کاری به‌حساب می‌آیند که نیاز به سطح مناسبی از نور دارند؛ ازاین‌رو نورپردازی این محیط از اولویت‌ها به‌حساب خواهد آمد. در طول روز نور پردازی اشپزخانه به صورت عمومی و موردی کفایت می‌کند و آن چیزی که درواقع مهم است نورپردازی در هنگام شب است. برای تاثیر بیشتر نورپردازی در شب بهتر است از نورهای مختلفی استفاده کنید تا حسی مناسب به شما و خانواده‌تان منتقل شود.

 

نور پردازی اشپزخانه

 

منظور از نورپردازی جزیره آشپزخانه، صرفا استفاده از لوسترها و چراغ های خیلی گرانقیمت و فانتزی نیست بلکه منظور، بکارگیری یک نورپردازی صحیح و مناسب در آشپزخانه است که با طراحی داخلی آشپزخانه هماهنگ باشد و به زیبایی و وقار آشپزخانه بیافزاید.

 به یاد داشته باشید که نورپردازی جزیره آشپزخانه جدا از نورپردازی کل آشپزخانه می باشد. زیرا اپن جزیره یکی از فضاهای اصلی آشپزخانه محسوب می شود و افراد خانواده برای میان وعده، چت و حتی سرگرمی در دور اپن جزیره ی آشپزخانه جمع می شوند. بنابراین لازم است که نورپردازی بالای جزیره کاربردی و اصولی باشد. در اپن جزیره آشپزخانه کانتر حرف اول و آخر را می زند و به عنوان پخش اصلی آشپزخانه از آن یاد می شود. کانترهای اپن جزیره می توانند کاربری های متفاوت داشته باشند. در برخی موارد سینک و گاز بر روی کانتر قرار می گیرد. از کانتر اپن جزیره برای امور آشپزی و در بسیاری از موارد، به عنوان میز ناهارخوری نیز استفاده می شود.

از ایده های نورپردازی آشپزخانه مدرن زیرالهام بگیرید و نور پردازی آشپزخانه های خود را به طور اصولی و مناسب اجرا کنید. چرا که هم به لحاظ روانشناسی و هم به لحاظ زیبایی بصری تاثیر زیادی بر روی سلامت بدن می گذارد.

 

6 نکته مهم در نورپردازی اشپزخانه

 

1-ایجاد یک طرح کلی

 

نورپردازی آشپزخانه

 

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه نورپردازی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که تمام فعالیت های پخت و پز و گاها صرف غذا در این مکان صورت می گیرد . نورپردازی آشپزخانه شامل نورپردازی سقف, کابینت و اپن آشپزخانه است که با رعایت نکات مهم و کلیدی می توانید نورپردازی آشپزخانه را به زیباترین شکل اجرا کنید. طراحان برای اجرای نورپردازی مناسب و اصولی آشپزخانه در درجه ی اول از نور طبیعی و در درجه دوم از نور های مصنوعی استفاده می کنند. بسیار مهم است که شما یک طرح کلی از نورپردازی آشپزخانه در ذهن خود داشته باشید تا بتوانید به کمک داشته های خود، نور طبیعی و نور مصنوعی، آشپزخانه ی خود را به زیباترین شکل نورپردازی کنید.

طراحی دکوراسیون با ال ای دی یک روش مرسوم در جهت نور پردازی آشپزخانه می باشد. LED ها یا دیودهای نورافكن، منابع نوری هستند كه انرژی زیادی مصرف نمی‌كنند، دوام زیادی دارند، و دارای انعطاف‌پذیری زیادی برای پروژه طراحی شما هستند. همانطور که در تصویر بالا می بینید طراح برای دکوراسیون این آشپزخانه زیبا از لامپ های LED در سقف آشپزخانه استفاده کرده است. آویزهای زیبا ی بالای کانترتاپ سفید اپن جزیره زیبا و چشمگیرهستند. زیرا همانطور که قیلا گفتیم  نورپردازی در طراحی هر فضایی بسیار مهم است، اما نورپردازی بالای جزیره آشپزخانه بدلیل درخشش، زیبایی و کارایی بیشتر امری مهم و اجتناب ناپذیر می باشد. حتی اگر آشپزخانه شما از یک نورپردازی خوب و کامل برخوردار باشد، باز هم لازم است که در بالای جزیره ی آشپزخانه خود، چراغ های اضافی مانند یک آویز زیبا نصب کنید.

 

2-فضای آشپزخانه

 

طراحی دکوراسیون با ال ای دی

 

مسلما نورپردازی مناسب به فضای آشپزخانه و اندازه، سبک و ظاهر آشپزخانه شما بستگی دارد. به عنوان مثال، در آشپزخانه هایی با سقف بلند و دکوراسیون آشپزخانه با وسایل تیره به نور بیشتری نیاز دارند. دکوراسیون آشپزخانه سفید و سیاه از انواع دکوراسیون هایی است که امروزه مورد توجه اغلب افراد و طراحان داخلی قرار گرفته است که بهتر است در این مدل دکوراسیون ها برای ایجاد تضاد قوی در فضای آشپزخانه از لامپ های ال ای دی با نورهای سفید استفاده نمایید.

نور مخفی در آشپزخانه ایده ای خارق العاده و بی نظیر برای دکوراسیون آشپزخانه است که در اکثر خانه های امروزی از آن استفاده میشود. نور مخفی در آشپزخانه برای سقف و کابینت ها مورد استفاده قرار میگیرد که نور مخفی در کابینت های آشپزخانه را نورپردازی کابینتی نیز می گویند. در تصویر بالا، طراح برای نورپردازی اشپزخانه سفید از لامپ های LED برای سقف آشپزخانه استفاده کرده است. کابینت های سفید با کفپوش چوبی کنتراست زیبایی را ایجاد کرده است و البته که نور سفید LED نیز تاثیرگزار است. از آنجا که سقف آشپزخانه بلند است، طراح این آشپزخانه ی زیبا ترجیح داده است تا از آویز های بلند در بالای جزیره ی آشپزخانه استفاده کند. این نوع آویزها به تنهایی جذاب به نظر می رسند ولی در قالب چندتایی جذابیت بیشتری نیز پیدا می کنند .

 

نورپردازی روی اپن آشپزخانه یکی از گزینه های فوق العاده مهم در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه است. نورپردازی آشپزخانه شامل نورپردازی سقف, کابینت و اپن آشپزخانه است که با رعایت نکات مهم و کلیدی می توانید نورپردازی آشپزخانه را به زیباترین شکل اجرا کنید. نورپردازی بالای جزیره آشپزخانه بدلیل درخشش، زیبایی و کارایی بیشتر امری مهم و اجتناب ناپذیر می باشد.

 

3- روشنایی کار

 

نورپردازی روی اپن آشپزخانه

 

بخش های مختلف آشپزخانه مانند فضای اطراف پخت و پز، سینک ظرفشویی، کابینت ها ،کانتر و پیشخوان آشپزخانه به نور بیشتری نیاز دارند. به یاد داشته باشید در آشپزخانه هایی با سقف بلند، می توان از پیشخوان آشپزخانه برای نصب نورهای بالاتاب و تولید نور عمومی استفاده کرد. با توجه به تغییرات ساختار آشپزخانه های امروزی نسبت به گذشته، قسمت اعظم کارنورپردازی بر روی سطح کابینت ها و در کنار اجاق گاز، شیر آب و سینک ظرفشویی انجام می شود که در اکثر آشپزخانه ها همگی در کنار دیوار قرار دارند.  نورهای رنگی آخرین ابتکار طراحی داخلی اند و به کارگیری آنها از ملزوات درجه یک به شمار می روند. استفاده خلاقانه از نور چه به صورت رنگی و چه غیر رنگی فضای آشپزخانه را از محیط یکنواخت و کسل آور به محیطی فرح بخش تبدیل می کند.

نور کافی برای سطح روی اجاق گاز در آشپزخانه هایی که دارای یک هواکش یا هود در بالای اجاق گاز هستند توسط چراغ هواکش تأمین می شود. اگر بالای اجاق گاز، هواکش مجهز به چراغ وجود ندارد باید یک چراغ قابل تنظیم در بالای اجاق گاز نصب شود. دربالای سینک ظرفشویی نیز به یک چراغ نیاز است تا هنگام شب و تاریکی هوا نور کافی برای شست و شوی ظروف و مواد غذایی را برای ما فراهم کند. ترجیحاً هر یک از این چراغ ها باید دارای کلید کنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند.

در آشپزخانه بالا، طراح از آویز های زیبا و لامپ های LED برای نور پردازی آشپزخانه انتخاب کرده است. دکوراسیون سفید آشپزخانه، نورپردازی مخفی و آویزهای زیبای بالای اپن جزیره باعث دلباز و روشن تر شدن آشپزخانه شده اند. به یاد داشته باشیدکه اندازه آویز، میزان نور آن بر روی سطح جزیره و میانگین قد اعضای خانواده شما بر روی ارتفاع آویز اثر می گذارد. به طور کلی، یک آویز باید 30 اینچ بالای جزیره آشپزخانه نصب شود. اما در مورد خانواده هایی با قد بلند، ارتفاع چراغ های آویز باید بیش از 30 اینچ از جزیره باشد، چرا که چراغ های آویز نباید مانع از دید افراد به کسی یا چیز دیگری در کنار جزیره شود.

اگر گاز خوراک پزی بر روی جزیره قرار دارد، پس باید در انتخاب ارتفاع آویز دقت بیشتری داشته باشید. زیرا در هنگام استفاده از گاز، هوای اطراف جزیره به حد کافی گرم است و نباید گرمای آویز به آن اضافه شود. بنابراین باید ارتفاع آویز را 3 تا 6 اینچ از جزیره افزایش دهید تا هم گرما کاهش پیدا کند و هم آویزها تاثیر خود را داشته باشند.

 

4-عملکرد مناسب نورپردازی

 

نورپر دازی آشپزخانه

 

نورپردازی آشپزخانه مانند هر فضای دیگری می‌تواند به زیبایی و خوب و یا به شکل بدی انجام شود. با قرار گرفتن در آن فضا می‌توانید قضاوت کنید که نورپردازی آنجا خوب است یا مناسب نیست. مشخصات یک نورپردازی خوب ناشی از یک طراحی مناسب در نورپردازی است که دربردارنده استفاده از نورهای درست، هماهنگی و کنترل نورهای موجود در آن فضا می‌باشد. به عبارت دیگر مساله نورپردازی خوب به غیر از نور انتخابی با سایر مسائل نیز در ارتباط می‌باشد.

شناسایی انواع منابع نوری و نحوه استفاده درست از آنها یکی از نکات کلیدی نورپردازی مناسب می‌باشد. بعنوان مثال استفاده از لامپ های LED کمک بزرگی به شما در صرفه جویی انرژی و کاهش هزینه برق مصرفی شما خواهد نمود. آیا می دانستید طراحی نورپردازی نیز رشته ای تخصصی است؟ پس به صرف اینکه چند لامپ رنگی و خوش بر و رو به سقف و دیوارهای منزل خود آویزان کنیم، نمی توان گفت که به نورپردازی ایده آلی رسیده ایم. انتخاب لوازم روشنایی، تعیین مکان مناسب برای نصب آنها و نوع رنگ و شدت آنها از جمله مواردی است که باید کاملا هوشمندانه و دقیق انجام شود.

طراح برای نورپردازی این آشپزخانه از لامپ های LED در سقف و داخل کابینت و از آویز هایی با طراحی شیک استفاده کرده است. در هنگام تصمیم گیری در مورد تعداد آویزهای بالای جزیره باید قانون تعادل را در نظر داشته باشید. به طور کلی نصب سه آویز در بالای جزیره تعادل لازم را به وجود می آورد. بهتر است بدانید که نصب سه چراغ آویز در بالای یک جزیره، از دو یا چهار آویز تعادل بیشتری را در فضا ایجاد می کند، هرچند عامل تعیین کننده در پیروی از این قانون، عدد سه همیشه همبستگی بیشتری دارد. ولی در آشپزخانه ای با یک جزیره کوچک ، دو آویز نور را به اندازه کافی فراهم می کند و نصب آویز بیشتر فضا را خفه می کند.

 

5-نورپردازی مونوریل

 

نورپر دازی اشپزخانه

 

با نصب چند سیستم روشنایی می توانید فضایی راحت و متناسب با نوردهی خوب داشته باشید. آشپزخانه از جمله قسمت های خانه است که می توان در آن چند سیستم مختلف نورپردازی را پیاده و اجرا کرد. نورپردازی مونوریل یکی از سیستم های جدید نورپردازی به شمار می رود که امروزه طرفداران زیادی را به سوی خود جلب کرده است. در تصویر آشپزخانه ی کوچک بالا، طراح علاوه بر سیستم مونوریل، چراغ های مخفی را در زیر کابینت آشپزخانه نصب کرده است. استفاده از هر کدام از این سیستم ها به تنهایی فضایی متفاوت را ایجاد می کند و تجربه ای جدید در یک فضا را برای شما به ارمغان می آورد.

 

6-تاثیر رنگ بر نورپردازی آشپزخانه

 

نورپردازی آشپزخانه مدرن

 

دکوراسیون آشپزخانه با تم سفید نیازمند طراحی مدرن, نورپردازی حرفه ای, استفاده از اکسسوری و تزیینات شیک است تا بینهایت زیبا شود. برای دکور آشپزخانه لازم نیست فقط به کفپوش یا کابینت ها فکر کنید، موارد دیگری همچون نورپردازی نیز در طراحی و زیبایی بیشتر تاثیر بسیاری دارد. آشپزخانه های سفید فضایی مناسب برای استفاده از رنگ های مختلف و ایجاد تضاد در دکوراسیون هستند اما بیشتر افرادی که رنگ سفید را برای آشپزخانه شان انتخاب میکنند ترجیح می دهند رنگ دیگری را با سفید در آشپزخانه ترکیب نکنند زیرا رنگ سفید به تنهایی میتواند دکوراسیون آشپزخانه را ایده آل و مدرن کند. انتخاب تم سفید برای آشپزخانه باعث بزرگ و دلبازتر دیده شدن آشپزخانه می شود. [آشپزخانه سفید]

در دکوراسیون آشپزخانه های سفید اهمیت نورپردازی دوچندان میشود, آشپزخانه های سفید با نورپردازی حرفه ای کابینت, سقف و اپن زیباتر می شوند. نورپردازی آشپزخانه باعث میشود فضا مدرن تر شود و جلوه آشپزخانه بیشتر شود. بهتر است بدانید که آشپزخانه هایی با دکوراسیون سفید، به دلیل خاصیت منعکس کنندگی زیاد، به منبع نور ثانویه در دکوراسیون آشپزخانه تبدیل می شوند و آنرا باشکوه تر و چشم گیرتر می کند. اما رنگ سفید معایبی هم دارد. رنگ سفید در صورت ضربه خوردن یا لک شدن سریعا آنها را به نمایش می گذارد بنابراین بهتر است از جنس های باکیفیت کابینت سفید در آشپزخانه خود استفاده کنید. 

دکوراسیون این آشپزخانه زیبا با کابینت و جزیره ی سفید، کانتر مرمر سفید و نورپردازی عالی واقعا بی نظیر است. تابش نور خورشید در کنار نورپردازی مناسب این آشپزخانه را بسیار دلباز و سرشار از آرامش کرده است.

 

اندازه آویز، میزان نور آن بر روی سطح جزیره و میانگین قد اعضای خانواده شما بر روی ارتفاع آویز اثر می گذارد. مشخصات یک نورپردازی خوب ناشی از یک طراحی مناسب در نورپردازی است که دربردارنده استفاده از نورهای درست، هماهنگی و کنترل نورهای موجود در آن فضا می‌باشد. نورپردازی مونوریل یکی از سیستم های جدید نورپردازی به شمار می رود که امروزه طرفداران زیادی را به سوی خود جلب کرده است.  

 

گروه تولیدی ایلکا در صنعت اجرای دکوراسیون با سنگ طبیعی (گرانیت) و مصنوعی( سنگ کوارتز و سنگ کورین) و در زمینه ی کانترتاپ آشپزخانه، کانترهای اداری، هتل ، بهداشتی وصفحه کابینت آشپزخانه فعالیت دارد. اگر قصد خرید دارید، می توانید با مشاورین خود در گروه تولیدی ایلکا در تماس باشید.

 

 

دیدگاه ها

ارسال نظر شما با موفقیت انجام شد
نام و نظر خود را وارد کنید
گروه تولیدی ایلکا